Loading...
Ikona košíku Košík je prázdny 0 0.00
Loading
Košík je prázdny
Nakúpte ešte za   a budete mať dopravu zadarmo.

Čo je nákupná galéria a na čo si dať pozor pred nákupom na neznámom e-shope?

31.10.2023 16:57; Upravené: 17.11.2023 16:33

Ak vyberáte tovar najmä podľa ceny, zbystrite pozornosť! A to obzvlášť, ak práve kupujete darčeky na Vianoce. Nebudeme si tu vymýšľať príbeh pani Veroniky (nie sme na iDnes) ale obozretnosť je rozhodne na mieste, aby sa niečo podobné nestalo aj vám. Na prvý pohľad všetko vyzerá normálne.  

Dobre vyzerajúci e-shop, široká ponuka tovaru, nízke ceny a všetko skladom - zaradujete sa, a než si všetko preklikáte, v košíku už máte 3 darčeky! Zaleje vás pocit pohody, že tohtoročné Vianoce budú konečne raz bez stresu.  

Navyše ste na stránkach e-shopu uisťovaní o tom, koľko tisíc zákazníkov im dôveruje, ako je nákup bez rizika, všetko bezpečné, garantované, všetok tovar zľavnený najmenej na polovicu a ešte ponúka darček ku každej objednávke. Ku každej? Ako aj k tej mojej? Paráda! Potom vám to ale nedá a hovoríte si, že to vyzerá predsa len až príliš dobre. V čom môže byť háčik?

Najpredávanejšie

Na čo si dať pozor pri nákupe na e-shope  

Znova si prejdete celý e-shop, začína vám byť trochu divné, že by mali toľko vecí skutočne priamo na sklade. Je tam síce uvedené niečo ako „Dostupné“, ale je to zeleno, takže to predsa znamená „Skladom“. Alebo neznamená? A tiež ste si už všimli, že je možná iba platba vopred – na účet, alebo kartou. Dobierka ale k dispozícii nie je.  

Nezdá sa vám to, ale čo, hovoríte si, snáď to bude v pohode – predsa si nenechajú zaplatiť vopred, aby mi potom povedali, že tovar nemajú! Vyberáte ďalej a v košíku sa vám už objavilo 5 darčekov. Potom vás to ale začne trápiť znovu.  

                                                    „No áno, ale ako môžu mať také nízke ceny? Veď sa všade neustále hovorí o inflácii. A prečo vyžadujú platbu vopred?“  

Nemáte, samozrejme, nič proti platbe vopred v e-shope, ktorý už poznáte, ale spomínate si, že ten má predsa k dispozícii aj dobierku. A tento e-shop vlastne ani vôbec nepoznáte, ste tu prvýkrát. Nemali by ste si aspoň prečítať nejaké recenzie? Priamo na webových stránkach obchodu ale žiadne nie sú! V lepšom prípade ich tam pár je, ale všetky sú tak nejako zvláštne až príliš pochvalné, určite ale nie sú z nezávislého zdroja, akým je napríklad Heureka.sk. Vaše pochybnosti sa začínajú množiť a darčeky v košíku strácajú svoj lesk. A potom to príde, pomyselným klinčekom do rakvy je, keď si otvoríte obchodné podmienky a dočítate sa, že prevádzkovateľom je ŤungJung Trade Co. Ltd. so sídlom Šanghaj, Čína, so zastúpením pre český trh v podobe pofidérnej s. r. o., ktorá bola založená vlani. Základný kapitál má 1 € a sídlo v ulici Rybná, Staré Mesto, Praha 1. Zbohom, darčeky.

Čo je nákupná galéria?  

„Zaplatili a tovar nedostali. Na e-shop sa sťažujú stovky ľudí ... alebo čo je to nákupná galéria?“  

Áno, presne tak znie nadpis článku na TV Nova – a bulvárny titulok prekvapivo dopĺňajú stovky sťažností z renomovaného spotrebiteľského časopisu dTest. Nemenovaná nákupná galéria sa objavuje aj na zozname rizikových e-shopov Slovenskej obchodnej inšpekcie.  

Kto tu asi tak môže nakúpiť, čudujete sa. Pravdou ale je, že planým sľubom tejto a desiatok ďalších nákupných galérií podľahnú vyššie tisíce ľudí denne! Nákupná galéria sa tým nechváli nijak zvlášť (respektíve sa to snaží všemožne maskovať), ale tovar na sklade tieto pochybné e-shopy rozhodne nemajú.  

V lepšom prípade vám tovar dorazí za 2 mesiace (dodacia doba 40 pracovných dní je schovaná hlboko v obchodných podmienkach), ale tak 1 z 10 objednávok nedorazí nikdy. Peniaze vám však z účtu strhnú vždy! A keď už tovar dorazí, tak ho potom v podstate nie je možné vrátiť či reklamovať, poprípade len s veľkými problémami. Prečo je to tak?    

  1. Zákaznícka podpora naozaj nie je silnou stránkou týchto pochybných e-shopov. Väčšinou je ako kontakt uvedený iba e-mail, (ak vôbec) dostanete odpoveď tak do týždňa.
  2. Ďalej je bežnou praxou týchto nákupných galérií, že vás v prípade reklamácie odkážu na predajcu, teda akéhosi pána Wanga, žijúceho kdesi v provincii Guangdong v Číne. Veľa šťastia pri dohovore s ním.        

A, samozrejme, si nerobte ilúzie, že by sťažnosť na ČOI niečo vyriešila. A úprimne, ako by mohla? Myslíte si, že úbohá pani Nováková bude volať pánovi Wangovi? Alebo snáď vyhľadávať, ktorá firma, z tých 10 tisíc so sídlom v Rybnej, je tá pravá?

Nákupná galéria = podvodný e-shop?  

Znamená to teda, že každá nákupná galéria je vždy podvod, ktorý vás pripraví o peniaze? To zase nie, to sa takto automaticky povedať nedá. Treba však mať na pamäti ich obchodný model. Ten spočíva v tom, že nákupná galéria nemá nikdy svoj vlastný sklad, funguje iba ako sprostredkovateľ predaja medzi zákazníkom a predávajúcim.  

A ako to poznám? Práve podľa indícií popísaných vyššie. Tento obchodný model totiž pre nákupnú galériu znamená isté obmedzenia, pretože časť ponúkaných služieb jednoducho nemajú pod kontrolou.  

  • Často teda zahmlievajú ohľadom dostupnosti skladových zásob – 2-mesačnú dodaciu lehotu asi už v dnešnej dobe toleruje málokto.
  • Za predpokladu, že tovar príde, býva často rozdelený do separátnych zásielok.
  • Nemôžu zasielať na dobierku, pretože tovar fyzicky neposielajú oni.
  • Nie sú schopní vybavovať reklamácie priamo, pretože tovar nikdy nevideli.

NOVINKY

Ako si pred nákupom overiť predajcu?  

Ako z toho teda von? Ako poznám, či je e-shop bezpečný? Ako poznám, či predajca naozaj splní, čo sľubuje? Je to, samozrejme, zložitejšie, než to vyzerá a, bohužiaľ, existuje aj množstvo českých e-shopov s vlastným skladom v ČR, ktorých služby a správanie voči zákazníkovi sú často nekorektné.  

Dobrou správou ale je, že český trh sa začína v tomto smere konsolidovať, zlých a amatérsky vedených e-shopov v posledných rokoch ubúda, a nákup cez internet všeobecne je (až na výnimky) bezpečný.  

Napriek tomu však svoj nákup nepodceňujte, a pokiaľ vám názov e-shopu nič nehovorí, prípadne tu nakupujete prvýkrát, venujte pár minút svojho času a náležite si overte, komu svoje ťažko zarobené peniaze posielate. Samozrejme, pokiaľ 1–2 veci podľa tohto návodu budú zlé, nemusí to automaticky znamenať problém, alebo že ide o podvodný e-shop. Je ale na mieste byť v takom prípade viac obozretný.

Kontakt 

E-mailovú adresu má uvedený v podstate každý e-shop, to ale ešte nie je záruka toho, že vám niekto odpovie. Ak máte najmenšie podozrenie, predajcu si radšej pred nákupom otestujte. Napíšte relevantnú otázku ohľadom jedného z produktov, ktorý si plánujete zakúpiť, prípadne si zavolajte na infolinku.  

Pozor – to, že má e-shop uvedené telefónne číslo, ešte nemusí nutne znamenať, že je funkčné alebo že telefón niekto zdvihne. Na vašu otázku, či už poslanú cez e-mail, kontaktný formulár alebo položenú cez audio záznamník, by ste, každopádne, mali dostať odpoveď vždy. Dobre vedený e-shop vám spravidla odpovie do 24 hodín, tie lepšie aj do niekoľkých hodín.

Recenzie  

Ignorujte recenzie, ktoré sú priamo na stránkach obchodu a nepochádzajú z nezávislého zdroja. E-shopy však často využívajú automatický import recenzií z nezávislých porovnávačov – typicky z profilov na Heureka.sk. Tieto recenzie sú úplne legitímne.  

Je možné recenzie na Heureke falšovať? Áno, možné to je, ale určite nie vo väčšej miere.  

Ak má obchod stovky až tisíce recenzií s tým, že každý deň pribúdajú nové a nové, potom to značí, že sú recenzie legitímne. Veľa vám tiež napovie to, ako e-shopy reagujú na negatívne recenzie na svojich Heureka profiloch. Hádajú sa s vlastnými zákazníkmi a sú arogantní? Alebo sa snažia situáciu vyriešiť pokojne a slušne? Každý občas urobí chybu, dôležité však je, ako sa k celej situácii postaví.

Dobierka

Ak predajca neponúka možnosť dobierky, zbystrite pozornosť! Nemusí to byť vždy zle, ale z 90% je to indikátor, že niečo nie je v poriadku. Pokiaľ svojmu e-shopu už dôverujete, je vždy lepšie zvoliť platbu vopred na účet alebo kartou. Je to lacnejšie.  

Dobierka je totiž často spoplatnená čiastkou 40–50 Kč, a to z dvoch dôvodov:    

  1. Dodatočné náklady prepravcu, ktorý od vás počas odovzdávania zásielky musí prijať hotovosť alebo riešiť platbu kartou.
  2. 5–10 % dobierok zostáva neprevzatých, čo spôsobuje predajcom pomerne veľké zbytočné expedičné náklady, typicky vo výške 100 – 200 Kč za každú neprevzatú dobierku.        

Prečo je to toľko? E-shop vždy musí zaplatiť za prepravu, to robí vrátane ceny za dobierku cca 80–120 Kč. Ďalej ale musí objednaný tovar aj niekto v sklade nájsť, zabaliť a odoslať. A ak si zákazník zásielku neprevezme, tak ju e-shop musí opäť prevziať späť, rozbaliť a naskladniť.

Tovar skladom

Pokiaľ nemá predajca uvedené vyložene „Skladom“ alebo „Doručenie do XX dní“, opäť zbystrite pozornosť. Ak je uvedené niečo neurčité typu „Dostupné“, môže to tiež znamenať „Dostupné za 3 mesiace“. Poctivý predajca nemá potrebu v tomto zahmlievať.

História spoločnosti 

Každý e-shop má povinnosť na svojich webových stránkach uviesť, kto je prevádzkovateľom (prípadne vlastníkom) – to nájdete typicky v pätičke alebo v obchodných podmienkach. Nie je to dogma, ale e-shopy prevádzkované z obývačky majú väčšinou uvedené len meno (Jozef Novák), tie väčšie potom firmu (Spoločnosť s. r. o. alebo a. s.).  

V Obchodnom registri SK potom môžete vyhľadať zaujímavé informácie, napríklad:    

  • dátum vzniku spoločnosti (pozor na tie založené tento rok),
  • sídlo (pozor na falošné adresy virtuálnych sídiel, napríklad ulica Rybná),
  • výšku základného kapitálu (rizikovejšie bývajú tie, čo majú 1-100 Kč).        

Niečo môžu napovedať aj mená spoločníkov (= vlastníkov) a konateľov.  

Rovnako si môžete na NIC.SK overiť vlastníka domény, typicky by sa mal zhodovať s prevádzkovateľom e-shopu.

Stal som sa obeťou podvodného e-shopu, čo mám robiť?  

Pokiaľ si myslíte, že ste niekomu naleteli, odporúčame nasledujúce kroky:  

1) Pokúste sa kontaktovať daného predajcu a dohodnúť sa s ním priamo. Skúste telefón, kontaktný formulár, e-mail. Počítajte s tým, že odpoveď od problémového predajcu dostanete napríklad až po niekoľkých dňoch či týždňoch. Nemárnite teda čas a do svojej požiadavky rovno napíšte číslo objednávky a dátum, kedy bola vytvorená. Napíšte tiež rovno požadované riešenie (výmena tovaru, vrátenie peňazí a číslo vášho účtu).    

2) Ak nedostanete včasné vyjadrenie, požiadajte predajcu o to isté ešte raz, ale tentoraz už dôraznejšie s tým, že sa obrátite na ČOI, dTest, prípadne na Políciu ČR.    

3) Pokiaľ predajca nereaguje ani na druhú výzvu a medzitým vám príde dotazník spokojnosti z Heureky, neváhajte a spíšte svoj problém tam. Nie je ale úplne fér napísať ihneď negatívnu recenziu, pokiaľ ste sa predtým nepokúsili problém riešiť priamo s predajcom.    

4) Ak predajca ignoruje aj vašu negatívnu recenziu (alebo žiadny dotazník spokojnosti pre istotu ani neposlal), napíšte svoju skúsenosť na dTest a tiež kontaktujte banku.  

Výhoda platby kartou totiž je, že v prípade podvodu, keď vám len odídu peniaze a ďalej sa už nič nestane, to sa dá riešiť s bankou a urobiť tzv. „chargeback“ alebo vrátenie platby. Bude ale nutné priložiť všetky dokumenty o kúpe tovaru, vrátane pokusov o kontaktovanie e-shopu (priložte screenshot e-mailovej komunikácie).  

Ak ste platili prevodom na účet alebo vám banka odmietla vyhovieť, nezostáva nič iné, len kontaktovať ČOI a Políciu ČR. Na 90% sa síce, bohužiaľ, nič nevyrieši, malá šanca tu však predsa len je, ale hlavne, ak sa na to väčšina ľudí (vrátane vás) nevykašle, bude väčšia pravdepodobnosť, že sa ČOI a Polícia ČR začne prípadom zaoberať.

Na záver

Nie všetky internetové obchody sa správajú férovo, ak však budete mať na pamäti týchto pár základných pravidiel, nákup cez internet bude aj pre vás rýchlou a príjemnou záležitosťou.  

V nasledujúcich odkazoch si môžete pozrieť zoznam rizikových e-shopov:

https://www.soi.sk/files/rizikov%C3%A9%20eshopy_2.pdf
https://www.vasestiznosti.cz
https://www.dtest.sk/eshopy
https://www.recenzer.sk/